Aangeboden door:
SlimRenoveren
Geschreven door:
blogger
Sean Vos
Categorie:
Beleid
Artikel delen:
logo logo logo logo
24x bekeken

Schizofrene aanbestedingen

Corporatieland is in transitie naar regisserend opdrachtgeverschap. Met minder middelen meer bereiken, dat is de opgave. De bouw- en onderhoudsbedrijven krijgen nu eindelijk de kans om hun kennis en kunde om te zetten in échte toegevoegde waarde. Uiteraard is ook de prijs nog van belang, maar niet langer is de prijs slechts de enige factor van onderscheidend vermogen. Winst voor iedereen?

Wel wanneer het om een duidelijk selectietraject gaat, dat goed is voorbereid en een getuigt van een heldere visie en doelstelling. Om daar te komen is een harde reset van het oude proces noodzakelijk. Dat het oude traject loslaten moeilijk is, is te merken aan de vele ‘schizofrene aanbestedingen’ die op dit moment de ronde doen.

Schizofrene aanbestedingen? Dat zijn selectietrajecten waarin de opdrachtgever van alles vraagt aan de aanbieder, maar tegelijkertijd het voorschrijven van oplossingen en focus op de prijs niet kan loslaten. Het leidt tot ingewikkelde vraagstellingen, onnodige bestekken en hoofdbrekens bij de aanbieders in de markt.

Ga maar na: enerzijds wordt je door de opdrachtgever gevraagd met slimme oplossingen te komen die leiden tot kostenbesparingen, een optimaal bouwproces en tevreden bewoners. Maar anderzijds ligt er onder de opgave een uitgebreid bestek met voorgeschreven oplossingen. En dus ga je scherp calculeren om tegen de laagste prijs de voorgeschreven oplossing te bieden en werk je daarnaast hard aan een plan van aanpak waarin je op zoek gaat naar de schaarse mogelijkheden om nog wat optimalisaties en creatieve oplossingen te vinden. Veel mogelijkheden zijn er echter niet, want daarmee wijk je te veel van het bestek af. Vaak is de enige vrijheid die je als aanbieder nog hebt de feitelijke merk- en productkeuze binnen de voorgeschreven oplossing. Om scherp te kunnen inschrijven ga je dus voor het goedkoopste product dat nog net aan de vereiste specificaties voldoet. Is het daarmee de oplossing met de beste prijs-kwaliteitsverhouding en toegevoegde waarde? Meestal niet.

HINKEN OP TWEE GEDACHTEN
Wanneer ik een aanbieder help met een plan van aanpak voor een schizofrene aanbesteding, is dat altijd voer voor discussie. Wat wil de opdrachtgever nu écht? Een scherpe prijs voor zijn voorgeschreven aanpak, of juist een aanbieder die het verschil kan maken met slimme oplossingen? En welke waarde kent de opdrachtgever toe aan die slimme oplossing? De uitkomst van deze discussie: net als bij een autoadvertentie zie je de prijs van de kale basisuitvoering die in het bestek wordt voorgeschreven en staat in het plan van aanpak de meest luxe uitvoering beschreven. Wat die oplossing dan extra kost, mag je achterhalen wanneer je bij de dealer aan de tafel zit...

  • VVA
  • huisvestings advocaten
  • e-vontuur
  • han van goeverden
  • emceo
  • covalis
  • wocoapp